Tipaton tammikuu?

29.12.2017

TIPATON TAMMIKUU?

Onko mitään syytä olla ilman alkoholia viikkoa tai kuukautta. Tätä varmasti moni pohtii mielessään kun kuuluisaksi tullut ”tipaton tammikuu” lähestyy.

Jos käytät alkoholia kohtuullisesti ja sinulle tulee muutoinkin raittiita viikkoja väliin ja alkoholin käyttö on satunnaista muutaman kerran kuukaudessa, niin tipattomalla tammikuulla ei sen varsinaisessa merkityksessä ole sinulle välttämättä hyötyä.

Jos kuitenkin olet huolissasi alkoholin käytöstäsi, niin tipattomilla viikoilla tai kuukaudella voit tutkailla omia kokemuksiasi ja tuntemuksiasi olla ilman alkoholia.

Kun mietit omaa alkoholin käyttöäsi, sinun tulee tuntea suurkulutuksen käsite. Miehillä kori kaljaa 23-24 annosta eli 24 kpl 33 cl olutta viikossa ylittää korkean riskin rajan, naisilla vastaava luku on 12-16 annosta. Kohtalaisen riskin raja terveille, työikäisille miehille on 14 annosta viikossa ja naisille 7 annosta viikossa. Iäkkäiden ihmisten kohdalla alkoholinkäyttö täytyy aina arvioida jokaisen kohdalla yksilöllisesti sairauksien ja lääkitysten mukaan. Yleisenä ohjeena voi pitää terveelle yli 60-vuotiaille korkeintaan 3–4 annosta viikossa ja korkeintaan 2 annosta kerralla.

Viikko on lyhyt aika, mutta sen aikana voit tutkia, miten elimistösi reagoi raittiina oloon. Fyysiset vieroitusoireet, vapinat, suun kuivuminen ym. menevät yleensä viikossa ohi, ja elimistön toiminta alkaa palautua kohti normaalitilaa. Sinulla voi olla pinna alkuviikosta kireällä, mutta loppuviikolla kenties jo löytyy ”iloa ilman viinaa”. Vatsan kipristelyt ja toimintahäiriöt vähenevät ja yleiskunto kohenee. Nukkumisesikin voi olla vähän parempaa, mutta toisinaan unirytmin korjautuminen on hitaampaa.

Parissa viikossa myös aivoissasi alkaa kohonneen sietokyvyn purkamisoperaatio. Aivojen aineenvaihdunta tottuu hiljalleen alkoholin poissaoloon.

Alkoholi on ehkä jo kiihdyttänyt ja rasittanut maksasi entsyymejä tai sitten ei vielä. Vielä viikon tipattomuuden jälkeen ei kannata rynnätä laboratorioon, maksan toiminnan muutokset tapahtuvat hitaasti.

Viikko ilman alkoholia on hyödyksi kenen tahansa elimistölle, vaikka kerran kuukaudessa tehtynä. Saat myös kokemuksen siitä, kuinka paljon olet sidoksissa piintyneisiin tapoihisi. Jos huomaat vieroitusoireita, voisi olla tarpeen kuivatella vielä toinenkin viikko ja pohtia hiukan syvemmin alkoholin merkitystä elämässäsi.

Tipaton siis kannattaa jos olet miettinyt muuttaa alkoholin käyttöäsi. Pelkän näyttämisen vimmassa juomatta olemisesta ei ole hyötyä, jos olet aikaisemmin käyttänyt suurkulutuksen verran ja palaat tähän juomatapaan takaisin.

https://www.paihdelinkki.fi/fi/oma-apu/alkoholi/tipaton-tammikuu

Johanneksen Klinikka
terveydenhoitaja AMK päihdetyö
Päivi Kainulainen