Suojauduttehan punkkeja vastaan!

1.8.2016

Paras suoja punkkeja vastaan on pukeutua luonnossa siten, ettei punkki pääse iholle. Punkki viihtyy kosteahkoissa oloissa esim. aluskasvillisuudessa, lehdissä ja ruohikossa. Luonnossa liikkumisen jälkeen kannattaa tehdä punkkitarkastus niin ihmisille kun kotieläimillekin.

Vuosittain sairastuu tuhansia ihmisiä punkin välittämiin tauteihin. Jos punkki pääsee puraisemaan, pitää se poistaa mahdollisimman pian iholta punkkipihdeillä. Tartu kiinni punkkiin mahdollisimman läheltä ihoa ja poista se pyörivällä, edestakaisella liikkeellä, jotta punkki ja sen sahalaitainen imukärki irtoaa.

Jos punkki on purrut, tarvitaan hoitoa vain jos jälkioireita ilmaantuu.

Oireet:

pureman jälkeinen laajeneva ihottumaläiskä puremakohdassa

flunssan kaltaiset oireet: lämpöily, väsymys, särky

Jos oireita ilmaantuu, tulee lääkäriin mennä mahdollisimman pian, jolloin antibioottihoidon vaste on hyvä.

Yleisin punkin levittämä sairaus on borrelioosi eli Lymen tauti. Todettu borrelioosi hoidetaan antibiooteilla.

Hoitamattomana borrelioosi voi johtaa myöhäisvaiheen borrelioosiin, joka on vakava sairaus. Vuonna 2015 ilmoitettiin 1912 borrelioosi tapausta.

Punkki levittää myös aivokuumetta, johon ei ole syynmukaista hoitoa. Se voidaan ehkäistä ajoissa annetulla rokotteella. Puutiaisaivokuumeeseen (THB-virus) sairastuu Suomessa vuosittain muutamia kymmeniä ihmisiä. Puutiaisaivokuumetta esiintyy pääasiassa ulkosaaristossa ja Ahvenanmaalla. Riskialueella kannattaa suojata itsensä puutiaisaivokuumeelta rokotteella. Reseptin rokotteeseen saa lääkäriltä tai kiertävistä punkkibusseista, ks netistä.